Instalacja plenerowa Tomasza Akusza „Żaglowce dusz”.
Ze skweru na Prowencie zniknęły dwie instalacje rzeźbiarskie. „Melancholia” z roku 2021 uległa sile braku zrozumienia...
Nie rozumiem, więc lekceważę. Lekceważę, więc zdominuję. Zdominuję, więc zniszczę.
Druga instalacja „Polaków uśmiech własny” z 2018 r. uległa żywiołom natury.
Wyblakła, sczerniała, skruszała, podobnie jak związane z nią konteksty.
Konteksty. To one pobudzają uwagę, wrażliwość i rozum. Łączą sztukę z życiem.
Życie.
Życie dzieła.
Życie dzieła w przestrzeni.
Życie przestrzeni.
Zmiana. Przemiana. Wymiana.
Dzieło powstaje.
Jest.
Jest, ale się zmienia.
Zmienia i przemienia.
Wreszcie, ulega wymianie.
Tu, na Prowencie, na skwerze przed KOK ten proces przebiega od lat.
Dzieła pojawiają się i znikają zastępowane nowymi.
W tym roku Tomasz Akusz wspólnie z Jarosławem Janasem, Piotrem Mastalerzem,
Sławomirem Animuckim oraz uczestnikami letnich warsztatów artystycznych KOK
stworzył instalację „Żaglowce dusz”.
Widzimy ludzkie torsy.
Nie są tak gładkie i wycelyzowane jak rzeźby klasyczne.
Wręcz przeciwnie.
Chropowate, niekompletne, nieforemne.
Białe, bielą daleką od szlachetnej bieli marmuru.
Jednak białe.
Białe, więc czyste.
Białe niewinne.
Białe więc ulotne.
Białe jak żagle?
Białe jak... dusze?
Białe torsy, niczym żaglowce.
Zakotwiczone tu na Prowencie, czekają na kolejny rejs.
Popłyną.
Kiedy?
Dokąd?
Którędy?
Jedno jest pewne.
Dzięki odbiorcy,
sile jego wrażliwości,
jego mądrości życiowych doświadczeń.
Popłyną w przyszłość.
Nieznaną przyszłość.
Przyszłość dającą nadzieję.
Na dobro, piękno i szczęście.
Sławek Animucki
„Sztuka na Prowencie – edycja 2022 r.”
Instalacja „Żaglowce dusz” Tomasza Akusza, powstała w lipcu 2022 r.
w trakcie Letnich warsztatów artystycznych KOK
przy współpracy Jarosława Janasa i Piotra Mastalerza.
Pomogli także uczestnicy warsztatów artystycznych KOK.
Opracowanie literackie Sławomir Animucki.
*Tomasz Akusz poznański malarz, rzeźbiarz i scenograf, jeden z bardziej znanych współczesnych twórców. Absolwent poznańskiego ASP. Znawcy sztuki powiadają, że malarstwo Akusza podnieca zmysły swoją estetyką, wymusza przeżycie i jednocześnie skłania do refleksji. Większość jego dzieł przedstawia kobiety, które choć zachowują zmysłowość świadomie poddane są deformacji . Są one uosobieniem wdzięku, ale również zdaniem artysty – postaciami tragicznymi, upadłymi w swojej niemocy wobec świata. Tomasz Akusz jest autorem licznych wystaw krajowych i zagranicznych oraz wielu nagród- między innymi Grand Prix na Międzynarodowym Festiwalu Plastyki i Grafiki w Belgii.